Bescherming van de huid tegen UVA + UVB + HEV

Bescherming van de huid tegen UVA + UVB + HEV

Wat is blauw licht en wat zijn de gevolgen van blauw licht op de huid.

 Het licht, daglicht, is kleurloos of wit. Ons lichtspectrum bestaat uit rood licht, groen licht, blauw licht met elk hun eigen golflengten die worden gemeten in nanometers.

De zon is de grootste leverancier van blauw licht. Daarom kleurt de lucht weleens blauw en hoe korter de golflengte hoe groter het doordringend vermogen is.

Van blauw licht is de energie zo hoog dat het vlak naast het UV licht zit. Blauw licht wordt ook wel HEV licht genoemd. High Energy Visible Light. Bronnen van blauw licht: de zon, smartphones, tablets, computermonitoren, laptops en Light emitting diode of LED schermen. Hier is veel over te lezen op internet. Tip: er zijn gratis app’s die het blauwe licht filteren.

We weten inmiddels dat UV-straling slecht is voor de huid, maar minder bekend is dat blauw licht misschien wel erger is.

Zonlicht gaat minder diep dan blauw licht. Dus gebruik je telefoon niet als je in de zon zit. De reflectie via je scherm is nog schadelijker. Denk ook aan je ogen.

 

 

Wanneer is blauw licht schadelijk voor de huid?

Door blauw licht verbranden we niet. Maar is het waar dat blauw licht / blauw LED licht huid veroudering veroorzaakt? Blauw licht veroorzaakt oxidatieve stress, huidveroudering en afbraak van het DNA in de huid.

We beschermen ons al tegen UVAen UVB, maar moeten onszelf ook tegen HEV beschermen.

UVA: zorgt voor pigmentatie, oxidatie van het DNA

UVB: zorgt voor verbranding

IR (infrarood): dat je het te heet krijgt en de zonnesteek

HEV: huidveroudering, hyperpigmentatie en dringt dieper in de huid dan UVA.

 

Eetbare UV beschermers

We weten allemaal dat worteltjes eten goed is voor onze ogen. Carotenoïden: bètacaroteen en lycopeen in gele en roodachtige planten beschermen tegen overmatige blootstelling aan zonlicht. Als we carotenoïden eten worden ze naar onze weefsels gebracht die blootstaan aan zonlicht: de huid en de ogen.

Vitamine E en C zijn belangrijk om de carotenoïden goed te laten werken hun beschermende (fotoprotectief) effect te geven.

De hoeveelheid van carotenoïden in je huid bepaald hoe gezond je huid opkleurt en in welke mate je huid zichzelf kan beschermen tegen zonneschade en staat mede in verband met het wel of niet vormen van huidkanker. Voor een optimaal effect kun je het beste altijd zorgen dat je voldoende carotenoïden binnen krijgt.

Wil je dit nu gauw gaan doen vlak voor je vakantie? Let dan op, het blijkt dat je tenminste 10 weken voor een zonnevakantie moet beginnen met extra toevoeging van carotenoïden in je eten. Voedingssuppletie, van carotenoïden in je eten geeft je maximaal een factor 4. Het is dus noodzakelijk tijdens een strandvakantie of tijdens het sporten een extra zonnebeschermingscrème te gebruiken.

Fruit en groenten waarvan het vruchtvlees geel, oranje of rood is maar ook kiwi’s, broccoli, spinazie, bevatten veel carotenoïden. Roerbakken met een paar theelepels olijfolie is een uitstekende combinatie om de opname van carotenoïden in je lichaam te verhogen. Er zijn aanwijzingen dat vitamine A (retinol) naar behoefte door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Eet voldoende groente en fruit op een dag. 3x fruit 3x groente.

 

Groene thee beschermt ook je huid door te prikkelen om eiwitten aan te maken die onze huid beschermen. Groene thee beschermt dus tegen huidveroudering. Het is de plantaardige stof polyfenol.

Cacao (flavanol). Je moet zeker 12 weken cacao met een hoge concentratie aan flavanolen eten om een natuurlijke bescherming tegen UV te krijgen. Cacao, de flavanolen, verzachten ook de ruw aanvoelende huid.

 

Acne en de invloed van licht

Verbetert zonlicht of gekleurd licht de ontstekingen in de huid?

Meestal lijkt de huid rustig of rustiger te worden. De huid krijgt een kleurtje waardoor de rode verkleuringen minder opvallen en soms de ontstekingen uitdrogen. Een kleine groep van de mensen met acne krijgen meer ontstekingen onder invloed van licht, alcohol, slechte voeding en hoge temperaturen.

Gebruik je antibiotica zoals tetracycline dan is het zeker verstandig de huid extra te beschermen omdat antibiotica de huid gevoeliger maakt voor zonlicht. (fotosensibiliteit).

Vooral ook mensen met een donkere huid én acne én antibiotica moeten extra zonbescherming gebruiken. Al zou je denken dat die minder gevoelig zijn en minder verbranden. Door de antibiotica heeft de huid een groter risico op het aanmaken van overtollig pigment op de plaatsen waar acne zit of zat.

Tegenwoordig heb je lichttherapie. Roodlicht en blauw licht. Dit is wat ze zeggen dat rood en blauw licht doen: collageen aanmaak, doorbloeding stimulerend, minder talg aanmaak, porphyrines (bacterie) vernietiging. De mee-eters gaan niet weg en de zware diepe ontstekingen, cystesachtig-e ontstekingen kunnen zelfs erger worden door roodlicht/blauwlicht. Dus mensen met intensieve, flinke ontstekingen is het ten zeerste af te raden blauw of rood licht te gebruiken als therapie.

 

Advies

 Start de dag na de reiniging met een goed serum

 Gebruik direct daarna een dagcrème met bescherming bijvoorbeeld Cell White Protector S.P.F. 25 of Algodefence  of Cell Fusion C 100 SPF 50+++

 Smeer jezelf om de 2 uur; opnieuw in wat een fabrikant ook zegt. Zelfs waterproofcrème.

 Denk vooral zelf goed na en ga niet tussen 12 – 13 uur liggen bakken in de hete zon.

 

De veiligheid van UV filters is een moeilijk verhaal

Tijdens fotodegradatie kunnen er lelijke dingen gebeuren. De UV filter kan zelfs het DNA aantasten en zo ook carcinogeen ( kankerverwekkend) worden.
Chemische zonnefilters kunnen zelfs in de huid doordringen, in de bloedbaan terecht komen en vervolgens ergens in je lichaam schade aan organen en/of aan de hormoonhuishouding brengen.

Volgens de Europese richtlijnen worden er bepaalde percentage’s van UV beschermers in zonnebrandcremes toegestaan zodat ze veilig zijn.

Titanium Dioxide en Zinkoxide mogen in hoge concentraties gebruikt worden. Ze hebben een zeer goed veiligheidsprofiel en bieden een bescherming voor UVA + UVB + HEV. Er worden nog onderzoeken gedaan naar de nanovormen van Titanium Dioxide en Zinkoxide. Er is inmiddels enig bewijs dat ze de potentie hebben kankerverwekkend te zijn. Er wordt daarnaast vooralsnog afgeraden zonnebrandsprays of poeders te gebruiken. Ze zijn klein genoeg om in te ademen. Titaniumdioxide zit ook in oogschaduws en gezichtspoeders. Bling bling dingen.

 

Geniet verantwoord van je vakantie en de zon.

Login

Lost your password?