Jetts AaBe fabriek is sporten met plezier

Jetts AaBe fabriek is sporten met plezier

Sporten, jong blijven en gewoon lekker in je vel zitten.

Ken je Jetts 24 hour fitness al?

Bij Jetts AaBe fabriek Tilburg is sporten een plezier! Het fijne van deze sportschool is dat je op elk tijdstip van de dag kunt gaan sporten, zelfs ‘s nachts en 365 dagen per jaar. De sportzaal is ruim, overzichtelijk ingericht en voor elk wat wils. Cardio, kracht, stretchen, groepslessen en personal training. Voor deskundig advies en begeleiding ben je bij Jetts op het juiste adres.

Invloeden van sporten op je lichaam?

De meeste mensen zullen zeggen dat ze sporten voor een mooier figuur en meer conditie. Jongeren sporten tegenwoordig om spieren te krijgen voor een goed imago. Niet alleen je uithoudingsvermogen verbetert maar ook de conditie van je huid! Je stimuleert de doorbloeding waardoor je meer zuurstof in je bloedcellen krijgt. Daardoor krijg je een betere opname van voedingsstoffen en een snellere afvoer van afvalstoffen door transpiratie. Een gezonde blos met een relaxte gezichtsuitdrukking zorgt er ook mooi voor dat je kraaienpootjes er gladder uitzien.

Wil je met plezier sporten? En wat wil je er voor doen om op een gezonde en verantwoorde manier een getraind lichaam te krijgen? En wil je op oudere leeftijd een strak lichaam houden?

Pak je overgewicht aan, verbeter je conditie en je zelfvertrouwen, ontstress, blijf langer gezond en daardoor langer een jonge uitstraling behouden, zijn belangrijke argumenten om te motiveren te sporten! 

Ontstekingen, puistjes, ontstoken poriën door verstopte talgklieren en ontstekingen aan de haarzakjes of haarfollikels kunnen erger worden als je met een onzuivere huid gaat sporten. Stofdeeltjes samen met warmte kunnen dit proces activeren.

Onstekingen en acne

Acne zoals we deze huidontstekingen in het algemeen noemen en cellulitis op benen en billen kunnen verdwijnen met een juist voedingspatroon en geregeld sporten. Cellulitis is in feite ook een ontsteking van de vetcellen. Kom liever niet aan je gezicht tijdens het sporten of ga eerst je handen wassen. Bacteriën en ziektekiemen die op bijna alles zitten wat je vastpakt kunnen huidinfecties veroorzaken. Draag je graag strakke kleding tijdens het sporten dan is het advies zo snel als mogelijk te douchen na het sporten. Een warme vochtige huid is namelijk gevoeliger voor ontstekingen.

Hou je van make-up?

Wil je toch niet onopgemaakt naar de sportschool gebruik dan een dun laagje BB crème, wat mascara en een beetje lippenstift.

Mijn advies is om minerale foundation te gebruiken en na het sporten heel goed reinigen met de op jouw huid afgestemde reinigers. La Colline heeft effectieve diepreinigende producten.

Sporten en anti-aging

Rimpels ontstaan doordat we ouder worden, stress hebben en verkeerde voeding. Daardoor ontstaan hormoonveranderingen. Onze huid heeft ook last van oxidatieve stress aan de buitenkant van de huid door o.a. uitlaatgassen, slechte cosmetica en make-up. En zeker ook door te vette voeding, kant en klaar maaltijden en te veel alcohol en suikers te drinken. Rimpels ontstaan mede doordat collagene vezels worden afgebroken en minder goed weer aangemaakt worden. De huid verliest zo zijn elasticiteit en gaat intrekken. Je kunt bij Esthetisch Centrum Tilburg terecht voor een huidadvies of bestel direct in onze online-winkelCosmeticabestellen.nl.

Door te sporten verbeter je je huidconditie, je hormonen, je spieren, je pezen en de aanmaak van collageen en elastine.

Buiten sporten

Zon en sporten? Sport je in de buitenlucht? Bescherm je huid dan vooraf met een geschikte zonnebrandcrème. Je kunt dan het ontstaan van zonnebrand, huidkanker en hyperpigmentatie tegen gaan. Het is wel verstandig als je veel zweet meerdere keren de zonnebeschermingscrème aan te brengen. Tijdens het transpireren loopt de crème van je gezicht af of wrijf je met het zweet ook de bescherming weg.

Ben je ongesteld?

Tijdens je menstruatie herstellen je spieren sneller en heb je een hogere pijngrens. Vrouwen die zichzelf niet lekker voelen tijdens de menstruatie doen er juist goed aan om wel te gaan sporten. Het zal klachten als buikkrampen en pijn onderin de rug bij veel vrouwen verminderen.

Een week voor je menstruatie (luteale fase) is het progesteron gehalte bij vrouwen het hoogst. Je eiwitten worden dan sneller afgebroken en zul je ervaren dat het herstel van je spieren langer duurt. Dit is ook het gevolg van een verhoogde lichaamstemperatuur tijdens deze week.

Je zou daarom een week voor de menstruatie extra eiwitten kunnen eten. Als de menstruatie weer voorbij is zul je jezelf sterk voelen omdat je vrouwelijke hormonen dan het laagst zijn. Pak dan een zwaarder gewicht of verhoog de intensiteit van je training voor meer conditie en spiergroei.

Wetenschappelijk is bewezen dat je gerust intensief kunt sporten tijdens je menstruatie!

Lactische acidose/verzuring

Melkzuur

Als je sport verbrandt je koolhydraten en als afvalstof komt er melkzuur vrij.

Tijdens krachttraining of een andere sport voel je je spieren voller worden. Soms voelen de spieren branderig en krijg je wel eens kramp. Je lichaam wil je dan iets vertellen. Net als dat je maag maagzuur aanmaakt voor de vertering van je voeding maken je spieren tijdens het sporten melkzuur.

Overmatig sporten

Bij overmatig sporten kun je teveel melkzuur in je lichaam opslaan. Dan ontstaat er verzuring die lactische acidose heet.

Gewrichten, pezen, spieren en je botten zijn zeer gevoelig voor verzuring en zullen extreem reageren. De botten kunnen ontkalken en de pezen, spieren en gewrichten kunnen gaan verharden. Of zelfs gaan ontsteken omdat het immuunsysteem minder goed werkt. Je lijf gaat dan aan alle kanten kraken. Niet alleen te veel sporten maar ook door verkeerde voeding kan je lichaam gaan verzuren. We krijgen in ons leven allerlei ongemakjes wat eigenlijk allemaal te maken heeft met verzuring. Het stijver worden van een lichaam komt omdat zure zouten in de weefsels gaan zitten waardoor je verharding van je pezen, spieren en botten krijgt. Wat als gevolg heeft dat je je lichaam voelt en hoort kraken bij bepaalde bewegingen.

Voeding in juiste balans

Voor de juiste balans kun je proberen elke dag 80% basenvormende en 20% zurenvormende voeding te eten om het verzuren van je lichaam tegen te gaan. Veel drinken tijdens het sporten is ook aan te raden. En eet een banaan en drink verse fruitsapjes want die vullen ook de mineralen kalium en magnesium aan. Let op je ademhaling zodat je voldoende zuurstof naar je spieren krijgt.

Voeding door Sophie Tullemans Diëtist

Moet ik eiwitshakes nemen na het sporten?

Niet alleen echte bodybuilders en krachtpatsers zitten tegenwoordig aan de eiwitshakes.

Nee, iedereen die wel eens de sportschool van de binnenkant heeft gezien weet het zeker ‘Ik moet eiwitten nemen na het sporten!’. Om te herstellen, sterker te worden of gewoon omdat het nu eenmaal hip is.

Eiwitpoeders, repen, bites en eiwitrijke zuivelproducten, je wordt er mee doodgegooid. Overigens noemen we eiwitten tegenwoordig ook proteïnes, want dat is hip. Maar wat is nu werkelijk de meerwaarde van het eten van eiwitten na het sporten?

Wil je meer weten of een advies? Bel ons even om een afspraak in te plannen.

Blessures en spierschade

Om spierschade te voorkomen is rust na een inspanning belangrijk. Een lekkere warme douche met her-mineraliserende ingrediënten en een heerlijke vochtherstellende bodymilk zal je spieren en huid goed doen.  Ook een bad nemen met Phytomer Bain Relaxant rémineralisant  of Phytomer Silhouette Bain Marin Perfect De Minceur en een rustmoment op de bank zal je lichaam zeker goed doen. Het laten masseren van je spieren na zware inspanning zorgt ervoor dat de afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Neem bijvoorbeeld een lymfedrainage of een sportmassage.

Wacht niet te lang om een afspraak te maken bij een goede fysiotherapeut als je denkt een blessure te hebben. Ik kan je Fysiotherapeut Paul Schalke en eigenaar van FysiotherapieSchalke*aanbevelen. Hij is uniek in zijn vak, zijn behandelingen en adviezen zijn zo goed dat je in zo kort mogelijke tijd van je blessure weer hersteld zult zijn.

Lilyan de Bruin

 

 

Login

Lost your password?